Schiphol gaat reizigers die vanaf 23 april hun vlucht hebben gemist door lange rijen op Schiphol financieel compenseren. De luchthaven gaat kosten die niet al door de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering vergoed worden compenseren. De regeling geldt ook voor gedupeerden die vlogen vanaf van Eindhoven Airport vanaf 23 mei van dit jaar.
Die afspraak heeft Schiphol gemaakt met de Consumentenbond en tv-programma Max Vakantieman, die dreigden een massaclaim in te dienen namens duizenden gedupeerden. Om hoeveel mensen het gaat, en welk bedrag daarmee gemoeid is, kan Schiphol nog niet inschatten.
De kosten die onder meer vergoed gaan worden zijn bijvoorbeeld extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket, maar ook reiskosten als mensen besloten dan maar met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven worden verhaald, schrijft het AD.
Claims dienen voor 1 oktober ingediend te worden bij Schiphol.