Luchthavens zijn ongelooflijk drukke plaatsen en vliegreizen kunnen vaak aanvoelen als een race tegen de klok. Opstoppingen en vertragingen op luchthavens een grote bron van frustratie zijn voor reizigers en als het echt mis gaat ook nog eens veel geld kosten. Wie schade lijdt doordat vluchten worden gemist, kan echter een beroep doen op bedrijven als EUclaim, Vlucht-vertraagd.nl en Aviclaim. Afgelopen jaar zagen deze bedrijven een aanzienlijke toename van het aantal reizigers dat hen gebruikt om geld terug te vorderen van een luchtvaartmaatschappij vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht.
Sinds april hebben deze drie bureaus voor meer dan 38 miljoen euro aan claims teruggevorderd uit naam van passagiers die getroffen zijn door vertragingen of annuleringen van vluchten. Alleen al Vlucht-vertraagd.nl heeft bijna 70.000 claims ter waarde van 23 miljoen euro ingediend bij luchtvaartmaatschappijen. Dit is meer dan het dubbele van het aantal claims in dezelfde maanden van 2019. De meeste claims worden ingediend bij KLM, Transavia en Easyjet.
Daarnaast wil EUclaim 10 miljoen euro schadevergoeding van luchtvaartmaatschappijen en 1 miljoen om tickets voor geannuleerde vluchten terug te betalen. Ondertussen streeft Aviclaim naar 4,5 miljoen euro compensatie voor haar klanten.
Het is belangrijk op te merken dat een bedrijf als EUclaim alleen succesvol kan zijn als het over eigen personeel beschikt om ervoor te zorgen dat overmacht wordt ingeroepen. Dit is vooral belangrijk voor passagiers die van en naar Schiphol vliegen, een van de drukste luchthavens van Europa. Proefproces Schiphol, het toonaangevende advocatenkantoor in Nederland dat is gespecialiseerd in vluchtcompensatie, is een goed voorbeeld van een bedrijf dat goed gepositioneerd is om reizigers te helpen bij het oplossen van hun claims tegen luchtvaartmaatschappijen.
Al met al kunnen opstoppingen op luchthavens en vertragingen van vluchten behoorlijk frustrerend zijn, maar in sommige gevallen kunnen ze ook gunstig zijn. Bedrijven als EUclaim, Vlucht-vertraagd.nl en Aviclaim zijn er om reizigers te helpen de compensatie te krijgen die ze verdienen voor hun problemen. Daarnaast is Proefproces Schiphol een uitstekende bron voor degenen die van en naar Schiphol vliegen en de vergoeding willen krijgen waar ze recht op hebben.
De afgelopen jaren hebben vliegtuigmaatschappijen in Zuid-Europa, zoals Vueling, TAP Air Portugal en Ryanair, te maken gehad met een aantal juridische kwesties. EUclaim heeft de taak op zich genomen om te onderzoeken of de schadeclaims van passagiers gerechtvaardigd zijn. Vaak beroepen vliegmaatschappijen zich op overmacht.
Als er sprake is van overmacht, hoeft de luchtvaartmaatschappij de schadeclaims niet te betalen. Voorbeelden van overmacht zijn slecht weer, technische problemen of extreme gebeurtenissen die buiten de macht van de maatschappij liggen. Het is echter niet altijd zo eenvoudig om te bepalen of er sprake is van overmacht. In het geval van de chaos op Schiphol bijvoorbeeld, ligt volgens EUClaim niet altijd voor de hand dat er sprake is van overmacht. Hoewel er te maken is met personeelstekorten, ligt dat niet altijd buiten de controle van de maatschappij.
Wanneer de luchtvaartmaatschappij niets doet om personeelstekorten weg te werken, is er van overmacht dan ook geen sprake. In die gevallen hebben reizigers gewoon recht op teruggave van hun geld.