13.5 C
Amsterdam
donderdag 30 mei 2024
HomeOpmerkelijkSlapen in het vliegtuig wordt makkelijker met deze tips

Slapen in het vliegtuig wordt makkelijker met deze tips

Bereid je voor op je komende vakantie, waarbij je jezelf kunt voorstellen hoe je ontspant op een ongerept strand. Maar voordat je optimaal van je vakantie kunt genieten, moet je eerst een lange vlucht doorstaan. Heb je moeite met slapen in het vliegtuig? Geen zorgen, ik heb een paar trucjes van een stewardess waarmee je in een mum van tijd in slaap valt.Wil je deze tips uitproberen op je volgende vlucht?

De geheimen van een stewardess voor slapen in het vliegtuig

Terwijl sommige mensen gemakkelijk in slaap vallen voordat het vliegtuig zelfs maar is opgestegen, vinden veel mensen het een uitdaging om wat rust te pakken aan boord, vooral als ze in de middelste stoel geperst zitten met huilende baby’s in de buurt. Gelukkig heeft stewardess Caroline Continelle een waardevol advies. “Deel uitmaken van de bemanning betekent dat we veel tijd onderweg doorbrengen, afgezien van de eigenlijke vlucht, dus we leren een paar trucjes als het op slapen aankomt,”.

Wil jij ook fris aankomen op je bestemming? Met deze tips van stewardess Continelle moet dat lukken. Daarnaast deelde een KLM stewardess onlangs een interessante tip: bewaar één schoen in het kluisje op de hotelkamer. Waarom je dat moet doen, lees je hier.

Koop een degelijk nekkussen

Overweeg te investeren in een nekkussen van goede kwaliteit om te voorkomen dat je wakker wordt op iemands schouder. Zoek er een die niet te hard is opgeblazen of te strak om je nek zit. Het is belangrijk dat je genoeg ademruimte hebt en je niet helemaal ingesloten voelt, want dat kan je slaap verstoren. Als je nekkussen oncomfortabel is, probeer het dan om te draaien zodat de opening aan de achterkant van je hoofd zit in plaats van onder je kin. Dit kan het makkelijker maken om je hoofd een beetje naar voren te laten hangen.

Zorg ervoor dat je warm blijft

Houd jezelf warm tijdens de vlucht, want de temperatuur in de cabine is vaak koeler. Zelfs als je bestemming 35 graden is, is het verstandig om sokken, een sjaal of een trui mee te nemen om warm te blijven. Onderzoek toont aan dat het warm houden van je voeten de kwaliteit van je slaap kan verbeteren. Vermijd nauwsluitende kleding en als je het echt koud hebt, aarzel dan niet om de stewardessen om een deken te vragen.

Zorg dat je veiligheidsgordel zichtbaar is

Om te voorkomen dat je wakker schrikt van een stewardess, is het aan te raden om je veiligheidsgordel altijd om te houden. Zo hoef je niet te controleren of je veiligheidsgordel goed vastzit tijdens turbulentie. Deze eenvoudige stap zorgt ervoor dat je veiligheidsgordel zichtbaar blijft voor het cabinepersoneel.4. Blokkeer het licht met een oogmasker

Neem een oogmasker mee

Het is verstandig om een oogmasker mee te nemen in je handbagage voor lange vluchten. “Tijdens verplichte rustperiodes draag ik altijd een oogmasker, zelfs op nachtvluchten waar de cabineverlichting is uitgeschakeld,” deelde de stewardess met HLN. Licht van smartphones of tablets kan echter nog steeds je slaap verstoren, vandaar de noodzaak van een oogmasker.

Let op je dieet en alcoholgebruik

Hoewel sommige luchtvaartmaatschappijen onbeperkt alcohol aanbieden, kun je het beste voorzichtig zijn. Het bestellen van extra glazen wijn voor het slapen kan verleidelijk lijken, maar het kan je slaap verstoren. “Alcohol kan ervoor zorgen dat je minder goed slaapt, en door het luchtdrukverschil worden de effecten tijdens de vlucht versterkt. Eén glas wijn staat gelijk aan twee glazen,” legt de stewardess uit.

Neem iets te eten

Daarnaast raadt de stewardess aan om iets te eten voordat je gaat slapen. “Mensen voelen zich vaak moe na het eten. Vermijd te veel eten, want dat kan ongemak veroorzaken. Let ook op met suikerrijk voedsel, want dat kan je een alerter gevoel geven. Kies in plaats daarvan voor groenten of vezelrijk voedsel.”

Let op het nemen van medicatie

Aan boord is je ervaring anders, ook als het gaat om medicatie. Daarom raadt de stewardess af om slaapmedicatie te nemen tijdens de vlucht. Als je toch medicijnen moet of wilt gebruiken, is het aan te raden om van tevoren met je arts te overleggen.Om de ontspanning voor het slapen gaan te bevorderen:

Gebruik je eigen slaaproutine

Probeer je slaaproutines van thuis na te doen in het vliegtuig. Als je bijvoorbeeld meestal een boek leest of een film kijkt voordat je naar bed gaat, ga dan in het vliegtuig op dezelfde manier verder om slaperigheid op te wekken.

Ontspan jezelf voor het slapen

Als je ervoor kiest om een film te kijken of elektronische apparaten te gebruiken, denk er dan aan om de helderheid van je tablet of smartphone te verminderen. Blauw licht van deze apparaten kan de slaperigheid belemmeren.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Actueel reisnieuws