RyanAir-topman Michael O’Leary is woedend over de verhoging van de vliegtaks in Nederland. Die stijgt vanaf 1 januari van 7,95 naar 28,58 euro per ticket.
,,Het is duidelijk dat de Nederlandse overheid een āEnvironment for Dummiesā-boek zou moeten bestuderen om te begrijpen dat twee aansluitende vluchten meer dan het dubbele uitstoten dan een point-to-point vlucht. Toch stelt de nep-ecobelasting van de Nederlandse overheid de grootste vervuiler, de KLM-transferpassagiers, vrij van deze vliegtaksā, raast OāLeary.
Hij vervolgt: ,,Deze valse āeco-belastingā doet niets voor het milieu, maar zal het Nederlandse toerisme en regionale luchthavens, zoals Eindhoven en Maastricht, onherstelbaar beschadigen door ze nog duurder te maken dan concurrerende EU-luchthavens, ten koste van duizenden banen. Nederlandse burgers hebben al te maken met een energie- en kostencrisis zonder te worden getroffen door deze buitensporige maar valse āeco-belastingā om de schatkist van de Nederlandse overheid te vullen, terwijl KLM wordt beschermd en de meest vervuilende passagiers worden vrijgesteld. De Nederlandse regering zou deze valse āeco-belastingā moeten schrappen en iets nuttigs moeten doen, zoals het introduceren van luchthavenheffingsregelingen die eco-efficiĆ«nte luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair, belonen en eco-vervuilers zoals KLM straffen.ā